Van kijkcijfers naar big data
Als Marshall McLuhan gelijk heeft met zijn beroemde adagium The medium is the message dan dienen we ons af te vragen hoe de nieuwe media de journalistieke boodschap van aard heeft doen veranderen. Want wat betekent het dat informatie steeds onmiddellijker beschikbaar is en vaak ook altijd blijft? Welke invloed hebben sociale media op opiniemakers en het maatschappelijk debat? Hoe groot is de rol van amusement in het verdienmodel van een journalistiek medium?
'We kunnen en moeten strijden tegen de kijkcijfermentaliteit', waarschuwde Pierre Bourdieu in Over televisie. Pieter van den Blink laat zien dat deze waarschuwing nog urgenter is geworden in het 2.0 tijdperk, nu we niet alleen kijkcijfers hebben, maar ook Big Data en bovendien iedereen journalist is.
Pieter van den Blink
Jochem van den Berg
Jochem van den Berg (1982) is medeoprichter van De Speld, een satirisch online nieuwsmagazine dat in 2011 werd verkozen tot website van het jaar en op Facebook meer dan 500.000 likes heeft. Van den Berg werkt verder als journalist voor onder meer De Groene Amsterdammer. Hij studeerde Religiestudies en Wijsbegeerte.
Klik hier voor meer informatie over deze avond.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten