Lezen zonder weg te kijken
Meer nog dan aan zijn eerste twee romans - 'Voyage au bout de la nuit' (1932) en 'Mort à crédit' (1936) - heeft Louis-Ferdinand Céline (1894-1961) zijn reputatie als meest omstreden schrijver van de twintigste eeuw te danken aan de reeks pamfletten die tussen 1937 en 1941 het licht zagen. Rode draad in die teksten: de ondergang van Frankrijk door toedoen van Joden en vrijmetselaars. Het 'probleem Céline' was geboren: hoe je te verhouden tot - in de woorden van de Britse criticus F. Rafael - "the artist who is also a shit"?
Over dat probleem zijn we nog lang niet uitgeschreven. Als de persen weer draaien en de geest nog niet is geweken, verschijnen er binnenkort twee nieuwe wetenschappelijke beschouwingen, waarin Mathijs Sanders samen met achtereenvolgens oud-collega Els Jongeneel en en oud-studente Maike van Eldert de resultaten presenteert van onderzoek naar de weerklank van Céline in Frankrijk en Nederland voor en na de Tweede Wereldoorlog. Vanaf welk moment was er sprake van een 'probleem'? Hoe werd dat probleem benoemd, hoe verschoof het in de loop van de tijd, welke uitwegen zocht men?
Die vragen werden alom opnieuw actueel toen een groot aantal verloren gewaande, handgeschreven teksten van Céline opdook. De Galerie Gallimard in Parijs organiseerde een kleine tentoonstelling van de manuscripten en toen verschenen de teksten in boekvorm, te beginnen met 'Guerre', dat ergens tussen 1932-1934 geschreven moet zijn.
Genoemde en andere vragen omtrent de omstreden schrijver zullen centraal staan op deze debatavond.
Aanvang: 20.00 uur (inloop 19.45 uur)
Toegang: Vrijwillige bijdrage
Geen opmerkingen:
Een reactie posten