26 sep 2019

Boekpresentatie Belle van Ittersum (08/10)

Op dinsdag 8 oktober is de Groningse historica Greddy Huisman bij ons te gast om te spreken over haar boek Zie hier mijn karakter, Dagboek van Margaretha Isabella van Ittersum (1783-1809). De avond begint om 20.00 uur - inloop vanaf 19.30 uur - en vindt plaats bij sociëteit de Harmonie, Kreupelstraat 10. De toegang bedraagt € 5,00 (leden Harmonie gratis) en de kaartverkoop is ter plaatse. Greddy Huisman zal over haar boek worden geïnterviewd door Anne Bergsma die reeds veelvuldig interviews voor ins heeft verzorgd.

Het dagboek
Citaat: 'Als het niet gaat zoals ik wil ben ik snel zeer ontevreden en rust niet voor het naar mijn zin is. Ik spreek dikwijls kwaad van mensen. Vrijpostig en onbescheiden als ik mensen goed ken, maar heel verlegen als het om vreemden gaat, en onnadenkend, zonder goede manieren – pas heel laat heb ik dit kunnen corrigeren.'

Uitvoerig vertelt Belle van Ittersum over de onrustige jaren van de Bataafse revolutie in Friesland zodat wij, door de ogen van een kind, kunnen kijken naar de ondergang van haar eens zo machtige prinsgezinde familie.

Haar verhaal vergroot ook ons algemeen inzicht in het leven van adellijke meisjes en jonge vrouwen in de jaren rond 1800. We leren over opgroeien, opvoeding, inwijding in het sociale leven van de hogere standen, hun standsbesef, huwelijksopvattingen, religieuze gevoelsleven en allerlei praktische kanten van het leven in stadshuizen en op buitenplaatsen.

Maar bovenal leren wij Belle kennen die al schrijvend een verbluffend eerlijk beeld geeft van haar karakter. Haar dagboek is vergelijkbaar met dat van een tijdgenoot, de jonge Otto van Eck (1780-1798) uit een patriottisch milieu, dat in 1998 is gepubliceerd. Belle’s Franstalige dagboek is in 1995 uitgegeven maar geniet nauwelijks bekendheid. Greddy Huisman: ‘Net als Otto verdient die lieve, lastige, slimme, melancholieke en bij tijden wanhopige Belle een belangstellend lezerspubliek.’

Zie hier mijn karakter verschijnt als deel 17 in de Reeks Adelsgeschiedenis van Stichting Werkgroep Adelsgeschiedenis.

De auteur
Greddy Huisman is als historica altijd geïnteresseerd geweest in de raakvlakken tussen geschiedenis en literatuur. Zij promoveerde op een onderzoek naar gouvernantes in Nederland: Tussen salon en souterrain (Amsterdam, 2000).


Boekhandel Godert Walter
Oude Ebbingestraat 53
9712 HC Groningen
050 312 25 23
www.godertwalter.nl

Datum: dinsdag 8 oktober
Plaats: Sociëteit de Harmonie, Kreupelstraat 10
Aanvang: 20.00 uur (inloop 19.30 uur)

Toegang: € 5,00 (leden Harmonie gratis)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten